lunes, 4 de mayo de 2009

COUTURE CHAOS Fall-Winter 2009 Review

Crisis, panic, recession. ¿How to keep a brand's relevance during a time like this?
In February 2009, designers gave an answer to this question in several ways.

First they were those which mantained their vision, brave and unapologetical to the situation. Concrete cases: Alexander McQueen, Rodarte, Dolce & Gabbana, Nina Ricci, John Galliano, Givenchy and Gareth Pugh. They achieved to create collections, that could even be considered "risky", but were truly a reafirmation to the creators legacy that have established over the years.

They were also those which tried to adapt, which led to lack of inspiration, and desperately commercial collections:Proenza Schouler, Hérmes, Hussein Chalayan, Fendi.
In other category, however, we have those which know their market to perfection, and just created a more restraint and demured version of their vision and brand's aesthetic. For instance: Prada, YSL, Dries Van Noten, Chanel, Balenciaga and Missoni.

We must also mention the obvious trend for this season, which is the eighties. Neons, late-partying attitude, and tons of glam rock style, were portrayed at Balmain, Marc Jacobs, Roberto Cavalli and Balenciaga. The counterpart is the comeback of the 1940's tailoring, very Dior's "New Look", in Prada, Fendi, Dries Van Noten and Mc Queen.

What was definitely not there for this season, was the "wow!" factor, along with that originality that is to be expected at Fashion Week, where acclaimed designers showcase their work. Though the general outcome was a bit sad and disappointing, there were few surprises, and in them, the hope for a more brighter future in the industry.

*The good ones: Nina Ricci, Givenchy, YSL, Prada, Comme des Garcons.
*The ones that disappointed: Balenciaga, Balmain, Maison Martin Margiela, Proenza Schouler.
*The not so bad ones: Missoni, Louis Vuitton, Lanvin, Christian Dior.



Crisis, pánico, recesión. ¿Cómo mantener la relevancia de una marca ante una escena como ésta?
En febrero del 2009, los diseñadores resolvieron la incógnita en varias formas.

Por un lado estuvieron aquellos que mantuvieron su visión firme y valiente ante la situación. ¿Casos concretos? Alexander McQueen, Rodarte, Dolce & Gabbana, Nina Ricci, John Galliano, Givenchy y Gareth Pugh. Los anteriores llegando a crear coleciones que, si bien pudieran considerarse "riesgosas" ante la evidente crisis, fueron en realidad una afirmación de la identidad que con el paso de los años han creado alrededor de su nombre.

Estuvieron también aquellos que intentaron adaptarse y el resultado fue una serie de colecciones desesperadamente comerciales y carentes de inspiración: Proenza Schouler, Hérmes, Hussein Chalayan o Fendi.
En la otra categoría entran los que conocen bien su mercado y brindaron una versión recatada y comercial sin modificar la estética de la marca. Por ejemplo: Prada, YSL, Dries Van Noten, Chanel, Balenciaga y Missoni.
A todo esto debemos añadir la evidente tendencia de la temporada, los años 80's. Colores neon, actitud trasnochada, estilo glamrock hicieron ruido en Balmain, Marc Jacobs, Roberto Cavalli, y Balenciaga. Aunque existe su contaparte, que es, el regreso de la sastreria de los 40's, muy "New Look" de Dior, presente en Mc Queen, Fendi, Dries Van noten y Prada.

Lo ausente esta temporada fue ese efecto wow! y esa originalidad que se espera y se debe ver en colecciones de tan reconocidos diseñadores, quizas ninguna trascienda en nuestro recuerdo. Aunque el panorama fue triste y decepcionante, hubieron por pequeñas que fuesen, sorpresas y dentro de éstas, una esperanza por un futuro más firme para la industria.

*Gustaron: Nina Ricci, Givenchy, YSL, Prada, Comme des Garcons.
*Decepcionaron: Balenciaga, Maison Martin Margiela, Balmain, Proenza Schouler.

*No estan mal: Missoni, Louis Vuitton, Lanvin y Dior.



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